söndag 3 februari 2013

Nu förstår jag inte längre. Herr Björklund är i farten igen och det är bra tycker jag att han är engagerad i skolan och dess frågor. Men vissa saker får jag inte ihop. Jag läser till grundlärare med inriktning på fritidshem och dessutom skall jag bli lärare i bild. Nu står det i den här artikeln "att undervisningsmetoderna ändras till mer lärarledd undervisning." Det är inte det sättet som vi lär oss att lära ut på alls. Det är inte en självklarhet att all undervisning skall vara lärarledd. Nu vet jag inte hur de som läser till ämneslärare får lära sig, men jag som läser grundlärare och får lära mig att lära ut och vara ett stöd i barnens inlärning i svenska, matematik och andra ämnen, har inte blivit lärd denna syn att lära ut. Det är en syn som mest talas om som förlegad. 


Man kanske tycker att ja, jag utbildar mig mot fritidshemmet så det är klart att jag inte får den insikten att det skall vara lärarlett. Men man skall inte låta sig luras av ordet fritidshem. Det är där vi lär oss om den sociala biten oftast. Det är även där många saker lärs ut, vi lärare måste bara vara där och vara utbildade så vi kan ta fasta och uppmärksamma dessa lärdomar för barnen. Dessutom skall jag ju faktiskt bli en riktig lärare om man nu skall säga det så, bildlärare. Och det är minst lika viktigt som en lärare i svenska, engelska eller matematik. Dessutom får jag nu en kompetens att kunna influera alla dessa ämnen i bilden. Då kan man lära medan man gör vilket inom många områden, exempelvis pragmatismen, sägs vara ett ypperligt sätt att lära för många.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar